A Wartburg, Kelet-Németország gazdasági fellendülésének a szimbóluma volt az 50-es években. 1955 Október 18-án látta meg a napvilágot, ekkor még EMW 311-nek hívták, csak 1956-tól nevezték Wartburgnak, amikor is bemutatták a nagyközönség előtt.
Egy évre rá, 1957-ben mutatták be a 313 sportot, melynek műszaki alapjai teljes egészében megegyeztek az akkor már jól ismert 311-esével. A különbség csak annyi volt, hogy a háromhengeres, 900cm3-es kétütemű motor ikerkarburátort kapott, amelynek köszönhetően 37 lóerő helyett 50 lóerőt tudott, így az autó 140 km/h végsebességre volt képes, álló helyzetből pedig már 26 másodperc alatt elérte a 100-as tempót!
Formatervére díjat is kapott, egyes meg nem erősített források szerint nemcsak az NDK-ban, hanem az USA-ban is.

Az autót a Drezdai Karosszéria Művek (Karosseriewerk Dresden) állította elő, (nagyrészt kézi munkával) mely a második világháború előtt Gläserkarosserie GmbH néven működött, és szerzett világhírnevet. Olyan autógyáraknak tervezet és gyártott karosszériákat mint Horch, Maybach, Cadillac és Alfa Romeo. Minden bizonnyal azzal magyarázható a Wartburg 313-as forma tervének a sikere, hogy a mérnökök az államosítás ellenére is őrizni akarták az évtizedes hagyományokat.
1960-ban, a legyártott 469 darab után, felső utasításra be kellett fejezni a 313-as gyártását. Az akkori vezetés nézete szerint Kelet-Németország a munkások és a földművesek országa, ahol nem fér bele a képbe egy stílusos és elegáns sportautó.
A legtöbb NDK polgár amúgy is csak álmodhatott egy ilyen autóról, ugyanis ebből a 469 példányból csak a kivételezettek kaphattak, mint például színészek, sikeres sportolók és természetesen az akkori keletnémet vezetők. Külföldre is került egy pár, ugyanis a púpos Wartburgok –és ezalatt, most az összeset értem- nemcsak a KGST országokban voltak jelen. Belgium, Finnország, Norvégia, Dél-Afrika és az USA-ba is kerültek szép számmal.

Magyarországra, 1958-ban a 313-1 Sport típusból csak 3 darabot hoztak be és itthon többek között olyan legendás színészek kaptak belőlük, mint Bárdy György és Kazal László.
Korabeli filmekben is feltűntek Sportok, például a Szélhámosnő és a Kölyök című film. Ez utóbbiban kettő is szerepelt, melyek a CA-06-34 és a CA-53-54-es rendszámot viselték.
Ebben a blogban, a nagy valószínűséggel Bárdy György úr autójának felújítását követhetjük nyomon ami a CR-831-es rendszámot viselte. A restaurálás célja a nemzetközi Oldtimer vizsga minősítés elérése, ami a Németországban levő jelenlegi 313-1 Sport Wartburgok esetében eddig is eddig csak 1 darab kapta meg...

a bevezetőt írásában segített: -loner-
wartburg

A legtöbb ember által ismert Wartburg típus a 353-as.
313-1 Sport

Német találkozón a 313-1 Sportok.

(az első kép forrása: http://353.hamradio.cz/auta/wartburg.jpg)
(a második kép forrása: http://www.neustart-ausstellung.de/index.php?id=145)

A bejegyzés trackback címe:

https://wartburg.blog.hu/api/trackback/id/tr321840574

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mex900 2012.01.01. 01:07:37

Szerintem több lehetett belölle mint három. Mert 87 körül Beremenden én is találkoztam eggyel, 25- ezret kért érte a tulajdonos, de nagyon hiányos volt. Az akkor sárga szinű volt, a motorja , üvege hiányzott, nem volt hozzá keménytető. Azért nem vettük meg , mert nem tudtuk elrakni, akkoriban egy Felicia foglalta a garázst. Sok sikert a felújításhoz:_)
süti beállítások módosítása